Saturday, April 01, 2006
Sajak: Negara Di Dalam Mindaku

Aku punya cicit
mereka menggemari
McDonald's dan Kentucky
yang menguntungkan
orang asing tentu

Aku punya cucu
mereka kurang mengerti bahasaku

Aku punya anak
mereka asyik memicit terus alat PS2
yang melalaikan mata pelajarannya

Aku punya pemuda
setengahnya sesat di jalan kelabu
mencari nikmat di alam baru
berpelukan di bawah mentari
tak kenal batil
peduli apa dengan orang lain

Aku punya gadis muda
yang jatuh di jalan berduri
lahirlah bayi
yang kehilangan kasih diri

Aku punya bahasa
tapi rata-rata bangsaku
tidak menggunakannya lagi
menggunakan bahasa
identik orang tak berilmu

Aku punya sastera
tapi rata-rata bangsaku
lokek membeli
dan benci membacanya tentu
maka jadilah mereka
memusuhi budaya sendiri

Aku punya teman
sedikit yang mengenal
asal-usul muaranya
mereka tidak kenal Sejarah Melayu
siapa Raja Ali Haji, bisiknya
tidak hairan mereka kehilangan
Syair Perahu dan Gurindam 12 itu
tak mustahil jika mereka melaungkan
di sini tiada peribumi Melayu lagi!

Aku punya cendekia
yang berpegang kuat
cinta harmoni bangsa
pewaris penegak
meritokrasi demokrasi
sayang mereka kurang mengerti
budaya negara

Yang aku idamkan tentu Melayu jati
Inggerisnya Queen's English
tunduk mewarisi
umat Muhammad pasti
tahu Melayu sampai ceruk mana juga
jujur ikhlasnya
bukan di jubah Muhammad saja

Yang aku inginkan
tentu Melayu berani
yang menjadi pemimpin manusia kini
di negara adil yang jujur pasti

Untuk mendapat
pemimpin begitu rupa
beranikah mereka menjadi
macam Maimun bin Mahram
yang berkata
lebih baik aku bermata satu
yang bisa berjalan
dari rumahku ke masjid
daripada menjadi gabenor
ah sulit rasanya
bertemu orang semacam itu kini
kerana manusia lebih sayang
dirinya sendiri!

~ Suratman Markasan

 
posted by rpmcg at 8:32 AM | Permalink |


0 Comments: